De Eiger Noordwand in het Berner Oberland doet het hart van menig bergbeklimmer sneller kloppen. Een nieuw spoorproject moet de Eiger, Mönch en Jungfrau nu nog toegankelijker maken. Reden waarom de Zwitserse milieu-organisaties het project bekritiseren.
De Jungfrau Spoorwegen (Jungfraubahnen AG) willen graag hun spoorlijnen vernieuwen in 2016. Er zijn ook plannen voor een nieuwe stoeltjeslift van Grindelwald naar de Eigergletsjer – die de naam Eiger-Express zou krijgen. Nog meer bezoekers kunnen dan het hoogste treinstation van Europa op de Jungfraujoch bereiken, in een kortere tijd. Het doel is om dit vakantiegebied in Zwitserland een concurrerende positie te laten behouden, zeggen de managers. Naast het creëren en het behouden van werkgelegenheid, is het doel om de lokale economie als geheel te versterken.
Wat echter op het eerste gezicht overtuigend lijkt, kan een boemerangeffect hebben. De Eiger-Express maakt het mogelijk toeristen met grote snelheid te vervoeren. “Express” toeristen hebben echter maar weinig toegevoegde waarde voor de gemeenten van de regio. “Het buitengewone Alpenlandschap verdwijnt naar de achtergrond, als het toerisme uitsluitend is gericht op spektakel en op georganiseerde groepen toeristen,” zegt Christian von Almen, lokale ondernemer en tegenstander van het project. Op de lange termijn zou dit ook een negatieve invloed hebben voor de inwoners van de vallei, voor toeristen op zoek naar ontspanning en vooral voor de prachtige natuur van de drie bergen Eiger, Mönch en Jungfrau. Volgens de milieu-organisaties vormt het project een belangrijke verandering van het landschap, aangezien de Eiger-Express zou worden gebouwd via de beroemde Eiger Noordwand. Het gebied maakt deel uit van het UNESCO Werelderfgoed en is opgenomen in de federale inventaris van landschappen en natuurmonumenten van nationaal belang. Dat is ook de reden waarom de verenigingen voor milieubescherming een deskundig landschapsonderzoek eisen.
In oktober 2014 zullen de burgers van Grindelwald stemmen over de bouwplanverandering die nodig is voor de aanleg van het spoorwegproject en daarmee over de ontwikkeling van het toerisme in de regio. Het is aan hen om te beslissen of de bouw van de toeristische infrastructuur door zal gaan of dat de Jungfraujoch, zoals we die vandaag de dag kennen, het symbool zal blijven van de regio.
Bron: http://www.eiger-express-nein.ch
Vertaling: Kristel Van Kuijen