Specialiteiten uit Südtirol

In het kader van het eerste smaakatelier van ALPY op 27 september in Restaurant De Karper konden we de zaakvoerder van Gutes aus Südtirol interviewen. Hieronder Martin aan het woord, een bergbewoner in hart en nieren.

ALPY: Wie is de man of vrouw achter de onderneming Gutes aus Südtirol en wat is zijn/haar verhouding met Zuid-Tirol?

Martin: Sibylle, Stephan, Franz, Martina en ikzelf zijn de werkende krachten in de onderneming. We zijn allen geboren in de omgeving van Merano en leven er nog steeds. Bezield door ons thuisland bewegen we ons het hele jaar doorheen de bergen. Maar het is niet enkel de omgeving die ons inspireert, ook de specialiteiten en de goede producten uit de bergen liggen aan de oorsprong van de onderneming.

ALPY: Aan welke voorwaarden moeten de producten voldoen om in uw aanbod opgenomen te worden? Weigeren jullie bepaalde producten?

Martin: De producten komen uitsluitend uit onze omgeving en zijn meestal bezegeld met het kwaliteitsteken “südtirol”. Om dit teken te verkrijgen moeten de producenten aan strenge controles voldoen betreffende herkomst en bewerkingsmethodes. Elk product wordt ook door ons geprobeerd vooraleer we het in ons assortiment opnemen. Indien we over een bepaald product klachten krijgen van een klant nemen we het direct uit het assortiment. Omdat we steeds op zoek zijn naar de beste producten zijn we genoodzaakt telkens weer enkele producten of leveranciers te weigeren.

ALPY: Wie zijn de leveranciers van jullie producten en wie zijn jullie klanten?

Martin: Onze leveranciers zijn uitsluitend kleine familiebedrijven uit onze omgeving. We weigeren pertinent industriële leveranciers. De klanten van “Gutes aus Südtirol” zijn grotendeels individuele personen met een kwaliteitsbewustzijn, maar ook bedrijven die hun partners of werknemers een mand met kwaliteitsproducten willen schenken.

ALPY: Wat is jullie bijdrage aan duurzame ontwikkeling?

Martin: Het aantal biologische producten wordt steeds groter. En dankzij onze onderneming vinden kleine en traditionele familiebedrijven een afzetmarkt voor hun producten waarbij rekening gehouden wordt met de kwalitatieve eigenschappen van hun producten. De opbrengst uit de verkoop van eigen producten geeft veel bedrijven in de bergen de mogelijkheid om in hun omgeving te blijven wonen en niet te moeten verhuizen naar het dal. Ons bedrijf wil een bijdrage leveren aan het bestaan van kleine maar voor het milieu en sociaal kapitaal zeer belangrijke bedrijven.

ALPY: Wat zijn uw toekomstdromen voor de Italiaanse Alpen?

Martin: We moeten de Alpen als mooie levensruimte behouden voor onze toekomst en onze nakomelingen, maar ook voor onze gasten die ons bezoeken en zich hier willen herbronnen.

ALPY: Wat verwachten jullie van een vereniging als ALPY?

Martin: We hopen op ondersteuning van ALPY om een bepaalde levenswijze te verspreiden, die plaats laat voor de mooie en bijzondere dingen des leven, zodat de moderne mens weer dichter bij de natuur van de bergen en de natuurlijke cyclus komt.

 

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s